Schoolgids 2025-2026
Welkom bij Teylingen College KTS! Hier bereiden we leerlingen voor op een succesvolle toekomst, met levensecht leren, persoonlijke aandacht en vakgericht onderwijs. Deze schoolgids is bedoeld als compleet en betrouwbaar naslagwerk voor ouders, verzorgers, leerlingen en andere betrokkenen. U vindt hierin alle informatie over ons onderwijsaanbod, beleid en de ondersteuning die wij bieden. Wilt u vooral snel praktische informatie? Dan verwijzen we u graag naar onze informatiekaart. Die is beknopt en overzichtelijk. In deze schoolgids vindt u juist de verdieping, beleidsmatige achtergrond en het volledige Schoolondersteuningsprofiel (SOP), zoals wettelijk verplicht is. ZO WERKEN WE OP DE KTS 2
Waar wij voor staan De KTS is een vmbo-school waar leerlingen leren door te doen. We bieden levensecht, betekenisvol en praktijkgericht onderwijs waarbij we altijd uitgaan van de mogelijkheden en talenten van iedere leerling. Onze ambitie is dat elke leerling zich gezien en gewaardeerd voelt en zich optimaal kan voorbereiden op een vervolgopleiding, een loopbaan en een actieve rol in de maatschappij. Vier onderwijsprincipes Onze visie op goed onderwijs rust op vier pijlers: • Pedagogisch klimaat: De KTS biedt onderwijs dat leerlingen in hun kracht zet door uit te gaan van de kwaliteiten van de leerling en deze te versterken. • Didactisch handelen: Wij streven ernaar dat leerlingen eigenaarschap, verantwoordelijkheid en zelfstandigheid ontwikkelen. • Maatwerk: Ons doel is om elke leerling een passende plek te bieden en hen voor te bereiden op een mooie toekomst. We sluiten aan bij de behoeften en talenten van de leerlingen en bieden onderwijs op maat. • Vakschool: Ons onderwijsprogramma biedt veel ruimte voor levensecht leren. We maken het leren zo betekenisvol en contextrijk als mogelijk. Praktijkgericht leren is verweven met de theorie. Leerlingen leren in realistische contexten, met ruimte voor stages en vakoverstijgend onderwijs. Opleidingsmogelijkheden De KTS biedt alle leerwegen aan binnen het vmbo: • Basisberoepsgerichte leerweg • Kaderberoepsgerichte leerweg • Theoretische leerweg (vmbo-t + en vmbo-t Xtra) Binnen alle leerwegen werken leerlingen aan kennis en vaardigheden in lessen die theorie verbinden met de praktijk. Wie kiest voor de theoretische leerweg op de KTS, volgt ook praktijklessen binnen de route vmbo-t + of vmbo-t Xtra. Deze praktijklessen maken deel uit van het praktijkgerichte programma en tellen mee in de slaag-zakregeling. Zo onderscheidt de KTS zich van andere scholen. Persoonlijke opleidingsroutes Op de KTS volgt iedere leerling een leerroute die past bij zijn of haar talenten, leerstijl en toekomstplannen. We leggen een stevige basis voor vakmanschap, met ruimte voor persoonlijke groei en ambitie. Onze uitstroomprofielen sluiten aan bij actuele beroepen en vervolgopleidingen in het mbo: • Bouwen, Wonen en Interieur (BWI) • Horeca, Bakkerij en Recreatie (HBR) • Produceren, Installeren en Energie (PIE) Samenwerking en verbinding De KTS werkt samen met verschillende mbo-instellingen om een vloeiende overstap naar het mbo mogelijk te maken. Ook in het kader van Sterk Techniekonderwijs (STO) werken we intensief samen met bedrijven en mbo-partners om theorie en praktijk naadloos te verbinden. Binnen deze samenwerking stemmen we leerlijnen, praktijkgerichte programma’s en examens op elkaar af, zodat leerlingen goed voorbereid doorstromen naar niveau 2, 3 of 4. UITGANGSPUNTEN EN OPLEIDINGSMOGELIJKHEDEN Als vmbo-school leggen wij de basis voor het vakmanschap 3
Op de KTS vinden we het belangrijk dat leerlingen niet alleen een vak leren, maar ook leren hoe je samenleeft met anderen. Daarom besteden we op school aandacht aan burgerschap. Daarmee bedoelen we: leren over de samenleving, over omgaan met elkaar, en over hoe je een bijdrage kunt leveren aan de wereld om je heen. We richten ons op drie hoofdpunten: 1. Democratie: Leerlingen leren wat hun rechten en plichten zijn, hoe onze samenleving werkt en hoe je een mening kunt vormen en je mening kunt delen met respect voor anderen. 2. Diversiteit: We vinden het belangrijk dat iedereen zichzelf kan zijn. Leerlingen leren over verschillen tussen mensen en hoe je op een respectvolle manier met elkaar omgaat. 3. Maatschappelijke betrokkenheid: Leerlingen ontdekken hoe ze zich kunnen inzetten voor anderen, bijvoorbeeld door iets te maken of organiseren voor een goed doel of de buurt. BURGERSCHAP OP DE KTS Omdat onze leerlingen vooral leren door te doen, verwerken we burgerschap zoveel mogelijk in de verschillende (praktijk) vakken en projecten. Denk aan je mening uiten over een boek bij het vak Nederlands, koken voor of met ouderen, iets bouwen voor een goed doel bij de praktijkvakken of meewerken aan een activiteit in de wijk in een themaweek. Zo leren leerlingen op een levensechte en zinvolle manier hoe je samenleeft in een diverse samenleving. Daarnaast zetten we in op leerlingparticipatie zodat leerlingen, bijvoorbeeld via de leerlingenraad, kunnen oefenen om hun invloed te gebruiken. We werken hieraan binnen een schoolcultuur waar we veiligheid, respect, verantwoordelijkheid en eigenaarschap belangrijk vinden. Iedereen moet zich welkom voelen en de kans krijgen om te groeien. Aankomend schooljaar besteden we extra aandacht aan onze schoolcultuur door middel van trainingen voor docenten en instructeurs, zodat zij onze leerlingen hier nog beter bij kunnen begeleiden. 4
Bovenbouwsucces Onderwijspositie t.o.v. advies po Onderbouwsnelheid Onderbouw Bovenbouw norm 95.38% 30% 25% 20% 15% 10% 5% 0% -5% -10% -15% -20% 22/23 23/24 24/25 Driejaarstotaal norm -10.05% 100% 95% 85% 90% 80% 75% 21/22 22/23 23/24 Driejaarstotaal ONDERWIJSRESULTATEN Toelichting: De leerlingen op de KTS worden ingedeeld naar aanleiding van het advies van de basisschool. Naast het advies kijkt de KTS ook naar de ontwikkeling tijdens de basisschoolperiode. Uit het gemiddelde van de afgelopen drie jaar blijkt dat 8,69% van de leerlingen op de KTS uitstroomt op een hoger niveau dan het advies van de basisschool. Toelichting: Het bovenbouwsucces geeft het verloop van de overgang naar leerjaar 3 en een vervolgopleiding aan. Uit het gemiddelde van de afgelopen drie jaar blijkt dat 84,68% van de basisleerlingen het basisdiploma behaalt en doorstroomt naar een vervolgopleiding. Het afgelopen schooljaar komt de KTS onder de norm uit. Dit is te verklaren vanuit persoonlijke omstandigheden van leerlingen, waardoor uitstroom naar een Entreeopleiding of een verlengde opleiding op de KTS passender gebleken is. Helaas telt dit als negatief mee in onze onderwijsresultaten, terwijl wij onze leerlingen juist een extra kans bieden om succesvol door te kunnen stromen naar het MBO. Voor zowel het kaderniveau als de theoretische leerweg scoort de KTS ver boven de norm. Toelichting: De onderbouwsnelheid geeft het verloop van de overgang naar leerjaar 2 en leerjaar 3 aan. Uit het gemiddelde van de afgelopen drie jaar blijkt dat 98,11% van de leerlingen op de KTS een reguliere onderbouwsnelheid van twee jaar doorloopt (leerjaar 1 en leerjaar 2). De KTS maakt de keuze om leerlingen niet te laten doubleren. In enkele persoonlijke situaties en onder bijzondere omstandigheden wordt hiervan afgeweken. 100% Boven de norm Gecorrigeerde norm - vmbo-b: 87,54% Gecorrigeerde norm - vmbo-k: 86,58% Gecorrigeerde norm - vmbo-gt: 86,83% Onder de norm 90% 75% 95% 80% 85% vmbo-b 86,33% 84,68% 98,08% 93,49% 92,69% 94,70% 97,37% 90,63% 95,16% 94,55% 80,16% 87,50% 2021 2022 2021 2022 2021 2022 2022 2023 2022 2023 2022 2023 2023 2024 2023 2024 2023 2024 gem. drie jaar gem. drie jaar gem. drie jaar vmbo-k vmbo-gt 5
Instroom - Doorstroom - Uitstroom 01-10-2023/01-10-2024 Iedere school is verplicht jaarlijks een aantal gegevens aan te leveren bij het ministerie en de onderwijsinspectie. Op basis van deze gegevens worden diverse overzichten opgesteld die laten zien hoe de KTS het als school doet in vergelijking met andere scholen in Nederland. Dankzij onze jaarcyclus van kwaliteitszorg kunnen we beoordelen of we onze doelen bereiken en waar verbeterpunten liggen. De medewerkers van de KTS worden op verschillende manieren betrokken bij het continu ontwikkelen van onze onderwijskwaliteit. KWALITEITSBELEID plaatsing in/vanuit maatwerkklas of DOF-traject zittenblijver zelfde schoolsoort zittenblijver lagere schoolsoort zittenblijver hogere schoolsoort bevorderd lagere schoolsoort bevorderd zelfde schoolsoort bevorderd hogere schoolsoort plaatsing in de Entree-opleiding *Na behalen van het diploma doorstromen naar een hoger niveau (voor leerlingen die door omstandigheden beter gebaat zijn bij het behalen van een startkwalifactie voor het MBO) Jaar Slagingspercentage 2023 99,4% 2024 98,9% 2025 98,9% Slagingspercentage per jaar Aantal leerlingen Tijdens de cursus uitgeschreven Uitstroom bevorderd Uitstroom diploma som Interne verplaatsingen tot 01-10-2024 Lj.1 Lj.2 3e leerjaar 4e leerjaar Ja Nee Ja Nee BL KL TL BL KL TL Entree Leerjaar 1 218 5 213 2 211 Leerjaar 2 189 4 1 184 7 53 90 32 3 Leerjaar 3 vmbo BL 65 4 2 59 3 53 3 vmbo KL 112 5 107 5 1 97 4 vmbo TL 35 1 34 2 32 Leerjaar 4 vmbo BL 48 2 45 1 1* vmbo KL 107 105 1 1 1 vmbo TL 27 26 1 1 totaal 801 21 1 0 178 1 602 2 218 56 95 34 54 101 33 Externe instroom bij de aanvang van het nieuwe schooljaar 279 221 23 6 20 9 Aantal leerlingen per 01-10-2024 872 223 241 62 115 43 54 101 33 6
Op de KTS krijgt iedere leerling begeleiding van een mentor. Deze mentor vormt de schakel tussen school, leerling en thuis. De mentor begeleidt de klas als geheel én iedere leerling individueel. Tijdens de mentorlessen wordt aandacht besteed aan groepsvorming, studievaardigheden, loopbaanoriëntatie en het maken van keuzes. Ook voert de mentor portfoliogesprekken, waarin leerling, ouder/verzorger en mentor samen reflecteren op de ontwikkeling en het leerproces. Verantwoordelijkheden en aanspreekpunten De mentor neemt binnen de school een centrale begeleidende rol op zich. De mentor: • onderhoudt contact met ouders/verzorgers en docenten; • bewaakt de sfeer en begeleidt de klas als geheel; • volgt de leerresultaten en het welzijn van de leerling; • geeft mentorlessen in de onderbouw; • helpt leerlingen bij studievaardigheden, keuzes en persoonlijke ontwikkeling; • registreert belangrijke informatie in het leerlingvolgsysteem. De mentoren werken nauw samen met de teamleiders. Teamleiders zijn verantwoordelijk voor de organisatie binnen hun afdeling, leerjaar of profiel. Hieronder een overzicht met de teamleiders per afdeling. Teamleider VO+ • mevrouw S. Duindam Teamleiders onderbouw • mevrouw F. den Elzen • mevrouw M. Oliemans - Kerpershoek Teamleiders bovenbouw • Bouwen, Wonen en Interieur: de heer M. van Moorten • Produceren, Installeren en Energie: de heer T. ten Have • Horeca, Bakkerij en Recreatie: de heer G.J. Verheij • Vmbo-t + en vmbo-t Xtra: de heer M. van Rooden Examensecretaris mevrouw C. Pronk MENTORAAT EN BEGELEIDING 7
Elke leerling verdient onderwijs dat past. Daarom is er op de KTS een stevig fundament van begeleiding, zorg en ondersteuning. Ondersteuningsvragen worden tijdig gesignaleerd in de klas of via de mentor, en waar nodig opgeschaald binnen het ondersteuningsteam of via de Commissie van Begeleiding (CvB). We sluiten aan bij de onderwijsbehoefte van de leerling en werken vanuit vertrouwen, helderheid en betrokkenheid. De Commissie van Begeleiding (CvB) bestaat uit L. Neeleman en A. Vrolijk. Deze commissie bekijkt in overleg met mentoren, ouders en andere betrokkenen welke onderwijs- en zorgbehoeften een leerling heeft. Op basis daarvan wordt een passend onderwijsprogramma aangeboden en/of aanvullende begeleiding georganiseerd. Basisondersteuning en basis+ ondersteuning De basisondersteuning op de KTS omvat begeleiding in de klas als onderdeel van het reguliere onderwijsproces. Dit bestaat onder andere uit: • differentiatie en extra instructie binnen de lessen; • (indien nodig) faalangst- en weerbaarheidstrainingen; • ondersteuning bij taal, rekenen, dyslexie en NT2 voor leerlingen die hier baat bij hebben; • vaste overlegstructuren en gebruik van Somtoday; • samenwerking met externe partners zoals GGD, CJG, leerplicht en het Samenwerkingsverband. Wanneer een leerling meer nodig heeft dan deze ondersteuning, kan er sprake zijn van basis+ ondersteuning. Dit houdt in dat: • de leerling een tijdelijk arrangement op maat krijgt aangeboden; • of wordt geplaatst in VO+ of maatwerkklas. In beide gevallen wordt samen met ouders/verzorgers gekeken welke ondersteuning nodig is. Indien van toepassing wordt dit vastgelegd in een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP), dat regelmatig wordt geëvalueerd in samenspraak met ouders/verzorgers, die actief meedenken over de best passende ondersteuning voor hun zoon of dochter. Arrangementen Voor leerlingen met een intensieve ondersteuningsbehoefte zijn er arrangementen beschikbaar: • In de VO+ klas krijgen leerlingen les in kleine groepen, met veel structuur en begeleiding. • De maatwerkklas biedt tijdelijk onderwijs op maat voor leerlingen die dreigen uit te vallen. • Via de time-outvoorziening kunnen leerlingen kort tot rust komen buiten de klas. • Docent op de Fiets (DOF) is een traject waarbij een docent tijdelijk bij de leerling thuis lesgeeft. Het doel is om samen te werken aan een rustige opbouw richting terugkeer op school. Het traject start met thuisonderwijs en wordt stapsgewijs uitgebreid, met als einddoel volledige terugkeer in de schoolomgeving. • Voor leerlingen met TOS of auditieve beperking is er begeleiding via Auris. • Leerlingen die terugkeren van een behandeltraject krijgen begeleiding bij re-integratie. Hoorrecht en inspraak Leerlingen hebben vanaf 2025 formeel hoorrecht bij het opstellen en bijstellen van hun OPP. De school ondersteunt hen bij het uiten van hun mening en legt vast wat er met die inbreng is gedaan. Ook mogen leerlingen meedenken over het algemene ondersteuningsaanbod. Dat gebeurt via de mentor, portfoliogesprekken, enquêtes of de leerlingenraad. ONDERSTEUNING EN BEGELEIDING 8
Aanvragen van ondersteuning Het aanvragen van ondersteuning verloopt via de mentor. Die overlegt met de teamleider of het ondersteuningsteam. Indien nodig wordt de leerling besproken in de CvB. Samen met ouders/verzorgers wordt vervolgens een passend traject uitgezet. Ondersteunings- en begeleidingsteam Onderbouw • mevrouw F. van den Boogaard • mevrouw J. Paassen • mevrouw B. Wiering • mevrouw D. Aarts Bovenbouw • de heer G. Barnhoorn • mevrouw W. Buikstra • de heer N. Glasbergen • mevrouw M. Kaandorp Orthopedagoog • mevrouw L. Neeleman Orthopedagoog-generalist • mevrouw A. Vrolijk Intern begeleider VO+ • mevrouw E. van Delft Samenwerkingsverband (SWV) De hoofdlijnen van het schoolondersteuningsprofiel is nu opgenomen in de schoolgids. Het achterliggende document (naslagwerk) koppelen wij lopend schooljaar aan de schoolgids. Passend onderwijs: ieder kind een passende onderwijsplek In het kader van passend onderwijs werkt onze school samen met de andere scholen in de regio in een samenwerkingsverband. Onze school is aangesloten bij Samenwerkingsverband V(S)O Duin- en Bollenstreek. Dit is een stichting waarbij zeven schoolbesturen zijn aangesloten met in totaal 19 vestigingen VO en VSO. In het samenwerkingsverband werken de scholen samen om voor alle leerlingen in de regio het best mogelijke onderwijs en passende ondersteuning op school te organiseren. Loket Passend Onderwijs Het Loket Passend Onderwijs van het Samenwerkingsverband ondersteunt de scholen bij vragen over passend onderwijs voor leerlingen. Scholen kunnen het Loket inschakelen voor vragen en advies omtrent ondersteuning op school en overgangen voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Meer informatie en advies? Wanneer u of de mentor op school zich zorgen maakt over de ontwikkeling van uw zoon of dochter in de klas, gaat u met elkaar in gesprek en met elkaar te kijken wat nodig is om uw kind weer met plezier naar school te laten gaan. Wilt u graag aanvullende informatie over passend onderwijs of bent u op zoek naar een onafhankelijk advies, dan kunt u terecht op swvduinenbollenstreek.nl/ouders-en-jongeren. Heeft u na het bezoek aan de website nog een aanvullende vraag? Neemt u dan (kosteloos) contact op met de adviseurs van het Loket Passend Onderwijs voor meer informatie of advies over passend vo-onderwijs. Zij denken graag met u mee. Contact info@swvduinenbollenstreek.nl (0252) 74 55 90 9
Een veilige leeromgeving is de basis om goed te kunnen leren en groeien. De KTS zet daarom actief in op fysieke, sociale en psychologische veiligheid. We werken met duidelijke afspraken, goede begeleiding en preventieve aanpakken binnen en buiten de klas. Leerlingen, ouders/verzorgers en medewerkers weten waar ze terecht kunnen met zorgen of signalen. Pestpreventie en sociaal klimaat Eén van de pedagogisch-didactische uitgangspunten van Teylingen College KTS is: je prettig en veilig voelen op school. Daarmee spreken we uit dat we iedere leerling een pedagogisch klimaat willen bieden waarin hij of zij zich harmonieus kan ontwikkelen en waarin goede leerprestaties mogelijk zijn. Pesten betekent dat iemands grenzen overschreden worden. Dat past niet in een veilige leeromgeving. De KTS heeft een eigen pestprotocol, geschreven voor leerlingen, ouders/verzorgers en medewerkers. Hierin staat ons beleid ten aanzien van signalering, aanpak en preventie. Mentoren zijn het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders/verzorgers bij pestproblemen. Daarnaast is er een anti-pestcoördinator die fungeert als klankbord voor collega’s, zicht heeft op de veiligheidsbeleving van leerlingen en verantwoordelijk is voor het antipestbeleid op school. Het pestprotocol is onderdeel van het schoolveiligheidsplan en verbonden met andere onderdelen, zoals het beleid rond schorsing, verwijdering en ongewenst gedrag (agressie, seksuele intimidatie, geweld). Leerlingen worden actief betrokken bij het versterken van de groepssfeer, onder andere via het peerleadersysteem. Ook leerlingbegeleiders spelen hierin een rol. Zij ondersteunen de mentoren bij het signaleren en begeleiden van sociale veiligheid in de klas. Contactpersonen kwaliteit en veiligheid Leerlingen die ergens mee zitten, kunnen terecht bij onze contactpersonen kwaliteit en veiligheid: • de heer L. Moesker • mevrouw L. Behzadpour Voor kwesties die te maken hebben met school of personeel kunnen ouders/verzorgers terecht bij de externe vertrouwenspersoon van Stichting Fioretti Teylingen: • Miriam Smit, bereikbaar via 06-21397442 of info@humanresults.nl Schoolveiligheidsplan De KTS streeft naar een veilige omgeving voor zowel leerlingen als medewerkers, waarin sociaal-emotionele en fysieke veiligheid gewaarborgd zijn. Het schoolveiligheidsplan beschrijft hoe wij omgaan met situaties waarin die veiligheid in het geding komt. Denk aan: • schorsing of verwijdering van leerlingen; • meldingen van (on)gewenst gedrag; • opvang en nazorg bij incidenten. We besteden aandacht aan zowel preventie als nazorg. Het schoolveiligheidsplan is te downloaden via onze website. Leerlingparticipatie Op de KTS vinden we het belangrijk dat leerlingen inspraak hebben. Klassenvertegenwoordigers zijn het aanspreekpunt binnen de klas en onderhouden het contact met mentoren en medewerkers. Zij nemen initiatief bij vragen of zorgen, en vormen de brug naar de schoolorganisatie. Daarnaast kunnen leerlingen via de leerlingenraad actief meedenken over schoolzaken. Leerlingen oefenen op deze manier met verantwoordelijkheid, democratisch overleg en het nemen van initiatief. Zo krijgen leerlingen een stem en leren ze dat hun mening telt. VEILIGHEID EN WELZIJN 10
De KTS werkt samen met diverse externe partners die bijdragen aan het leren, de ontwikkeling en het welzijn van onze leerlingen. Daarbij gaat het zowel om netwerken binnen het onderwijs en het bedrijfsleven als om zorgprofessionals en maatschappelijke organisaties. Door deze verbindingen kunnen we onze leerlingen op een brede en toekomstgerichte manier ondersteunen, begeleiden en opleiden. Sterk Techniekonderwijs De KTS is onderdeel van het samenwerkingsverband Sterk Techniekonderwijs regio Leiden, Duin- en Bollenstreek. Binnen dit netwerk werken vmbo- en mbo-scholen samen met het bedrijfsleven aan sterk, innovatief en actueel techniekonderwijs. Leerlingen profiteren van moderne voorzieningen, praktijkervaring en vernieuwende lesprogramma’s. Ook leerlingen uit het basisonderwijs worden in onze smart technology hotspot enthousiast gemaakt voor technologie en vakmanschap. Meer informatie leest u op de website van STO LDB (www.sto-ldb.nl). Centrum voor Jeugd en Gezin Heeft u vragen over de opvoeding en het opgroeien van uw zoon of dochter? Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) biedt gratis ondersteuning door professionals zoals jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen van de jeugdgezondheidszorg en pedagogen. Iedere medewerker heeft een specifieke deskundigheid om u en uw kind te ondersteunen. Het CJG werkt op verschillende manieren samen met school. Elke school heeft vaste contactpersonen. Wanneer op school overleg is van een ondersteuningsteam, dan kunnen medewerkers van het CJG daaraan deelnemen. Jeugdgezondheidszorg In klas 1 of 2 en klas 3 of 4 krijgt uw zoon of dochter een digitale gezondheidstest aangeboden door de Jeugdgezondheidszorg (JGZ). Deze heet ‘Gezond leven? Check het even!’ Hiermee krijgt uw zoon of dochter inzicht in de eigen gezondheid. Na het invullen van deze vragenlijst nodigt de JGZ in de onderbouw alle leerlingen uit voor een gesprek over hun gezondheid, ontwikkeling en leefstijl en hoe de leerling zich voelt. In de bovenbouw kunnen leerlingen zelf aangeven of ze uitgenodigd willen worden voor een gesprek. De JGZ geeft ook persoonlijk of klassikaal adviezen over uiteenlopende onderwerpen. Indien nodig wen op verzoek van school, biedt de JGZ begeleiding bij ziekteverzuim. Contact met het CJG Wilt u contact opnemen met de medewerkers van het CJG op de KTS, bel dan 088 - 254 23 84. U kunt ook mailen naar mailvragen@cjghm.nl (noem hierin de naam, geboortedatum en school van uw kind). Op cjghm.nl vindt u veel informatie, tips en adviezen over opvoeden en opgroeien. U kunt er ook uw vraag stellen via de chat of het e-consult. Natuurlijk staan de adressen en openingstijden van het CJG ook op de website en u vindt er hun Facebookpagina. Het CJG organiseert ook cursussen voor ouders/verzorgers én jongeren. Regelmatig zijn er themabijeenkomsten en webinars. Kijk voor het volledige aanbod op cjgcursus.nl. Voor jongeren heeft het CJG een aparte website hoezitdat.info. Jongeren kunnen hier anoniem vragen stellen en ervaringen delen. Ze vinden er veel informatie en uitleg over de gezondheidstest op school. Ook kunnen ze instagram.com/hoezitdat.info volgen. EXTERNE SAMENWERKING 11
De KTS hecht veel waarde aan goed contact met ouders en verzorgers. Een sterke samenwerking tussen school en thuis draagt bij aan het welbevinden, de motivatie en de leerprestaties van leerlingen. Ouders en verzorgers zijn voor ons geen toeschouwers, maar partners in het leerproces van hun zoon of dochter. Communicatie en contactmomenten Wij vinden het belangrijk dat ouders/verzorgers goed geïnformeerd zijn. Daarom organiseren we door het schooljaar heen diverse momenten voor ontmoeting en overleg: • Kennismakingsavonden aan het begin van het schooljaar; • Portfoliogesprekken met de mentor, waarin leerling, ouder/ verzorger en mentor samen de ontwikkeling bespreken; • Informatieavonden bij belangrijke keuzemomenten, zoals profielkeuze of examenjaar. Daarnaast zijn onze mentoren en docenten altijd per e-mail bereikbaar voor tussentijds overleg. Ouderbetrokkenheid bij ondersteuning Wanneer een leerling extra begeleiding of ondersteuning nodig heeft, betrekken we ouders/verzorgers actief. Bijvoorbeeld bij het opstellen en evalueren van een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Ouders/verzorgers hebben hierbij niet alleen inspraak, maar worden ook gezien als deskundige gesprekspartners. Meedenken en participatie Ouders/verzorgers kunnen op verschillende manieren betrokken zijn bij het schoolleven van hun zoon of dochter en meedenken over het beleid en de sfeer op school. Zo is er een ouderraad waarin ouders/verzorgers meepraten over schoolbrede thema’s die voor alle leerlingen van belang zijn. Daarnaast stellen we regelmatig klankbordgroepen samen waarin ouders/verzorgers gerichte feedback geven op onderwerpen zoals het onderwijsaanbod of de ondersteuning. Ook nodigen we hen soms uit om deel te nemen aan thematische enquêtes of panels. Zo verzamelen we waardevolle input om ons onderwijs en de schoolorganisatie verder te verbeteren. Digitale communicatie Via het ouderportaal van Somtoday hebben ouders/verzorgers altijd inzage in de schoolgegevens van hun zoon of dochter. Ze kunnen op elk moment: • de studieresultaten en voortgang volgen; • de aanwezigheid en eventueel verzuim bekijken; • berichten ontvangen van de mentor of schoolorganisatie. Dit maakt het mogelijk om ook buiten ouderavonden en gesprekken betrokken te blijven bij het leerproces en snel te reageren op ontwikkelingen. SAMENWERKING MET OUDERS 12
Op de KTS hanteren we duidelijke afspraken en heldere procedures. Zo zorgen we ervoor dat leerlingen, ouders en medewerkers zich veilig, gehoord en eerlijk behandeld voelen. Het Leerlingenstatuut bevat de algemene rechten en plichten van leerlingen. Het vormt daarmee het uitgangspunt voor hoe we op school met elkaar omgaan. Het statuut geldt niet alleen voor leerlingen, maar ook voor docenten, het onderwijsondersteunend personeel, de directie, het schoolbestuur en de ouder(s)/verzorger(s). Daarnaast zijn er aanvullende protocollen, reglementen en regelingen voor specifieke situaties, zoals toetsing, verzuim en klachten. RECHTEN, REGELS EN PROCEDURES Reglementen, regelingen en protocollen Op de KTS gelden diverse documenten waarin onze afspraken, regels en procedures zijn vastgelegd. Deze zijn te vinden op onze website. Het gaat onder andere om: • het Leerlingenstatuut • de Gedragsregels • de Integriteitscode • het Reglement cameratoezicht • het Verzuimbeleid • het Bevorderingsreglement • het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) • het Examenreglement • de Klachtenregeling • het Reglement disciplinaire maatregelen Klachtenregeling Heeft u een klacht of bent u ontevreden over een beslissing of het handelen (of juist niet-handelen) van iemand binnen onze school? Dan gaan wij daarover graag met u in gesprek. U kunt uw zorgen bespreken met de betreffende medewerker, teamleider of – indien nodig – met de directeur van de KTS. We nemen uw melding altijd serieus en denken graag met u mee over een passende oplossing. Lukt het niet om samen tot een passende oplossing te komen, of vindt u de aard van de klacht niet geschikt om met de school te bespreken, dan kunt u zich wenden tot het College van Bestuur of de interne klachtencommissie van Stichting Fioretti Teylingen. Een klacht indienen kan per e-mail. (collegevanbestuur@stichtingfiorettiteylingen.nl) Vermeld in uw bericht een duidelijke omschrijving van de klacht, op welke school en wanneer het voorval speelde en uw naam en adresgegevens. Komt u niet tot overeenstemming met de klachtencommissie, dan kunt u zich wenden tot de externe Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs (GCBO), Postbus 394, 3440 AJ Woerden. 13
Om onderwijs te bieden en leerlingen goed te begeleiden, worden persoonlijke gegevens van leerlingen verzameld en verwerkt. Deze informatie is noodzakelijk voor een goede uitvoering van de dagelijkse werkzaamheden op school. Wanneer deze gegevens herleidbaar zijn tot een persoon, is er sprake van persoonsgegevens en is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dit betekent dat wij als school zorgvuldig omgaan met de persoonlijke gegevens van leerlingen en medewerkers om misbruik te voorkomen. Stichting Fioretti Teylingen heeft op basis van de AVG een Privacyreglement opgesteld. Dit reglement is te vinden op de website van de KTS én op de website van Stichting Fioretti Teylingen. Hierin staat beschreven welke persoonsgegevens wij vastleggen, waarvoor deze worden gebruikt en hoe we die beschermen. Foto- en filmopnamen Voor onze interne en externe PR worden regelmatig foto- en filmopnamen gemaakt. Veelal betreft dit activiteiten als sportdagen, schoolfeesten, muziekuitvoeringen en excursies. Dit beeldmateriaal kan worden gebruikt voor onder andere onze website en ons drukwerk. Als we het portret van één specifieke leerling willen gebruiken voor de wervingsposter of de voorkant van een brochure (zoals de schoolgids), zullen we ouder(s)/verzorger(s) c.q. leerlingen om toestemming vragen. Als een leerling bezwaar maakt tegen het gebruik van zijn/haar afbeelding, kan hij/zij, of kunnen zijn/haar ouder(s)/verzorger(s) dat bij aanvang van het schooljaar kenbaar maken. Ouders/verzorgers - met kinderen tot 16 jaar - kunnen dit aangeven op de persoonlijke pagina in Somtoday. Het is niet mogelijk foto’s uit reeds gepubliceerd drukwerk te laten verwijderen. Ten behoeve van de interne én externe PR maken we ook gebruik van sociale media. Hier plaatsen we regelmatig foto’s en berichten over activiteiten van de school. We denken d.m.v. sociale media de verschillende doelgroepen beter te kunnen informeren en meer in het algemeen de betrokkenheid bij de school te vergroten. De inhoud van de berichten is altijd schoolgerelateerd. Van medewerkers en leerlingen verwachten we dat ze online dezelfde sociale omgangsvormen hanteren als offline. Als fatsoensnormen worden overschreden, zullen we passende maatregelen nemen. Ook voor trainings- en professionaliseringsdoeleinden worden soms video-opnamen gemaakt van lessen of praktijksituaties. We vinden het belangrijk dat docenten zich kunnen blijven ontwikkelen. Het kan niet anders dan dat daarbij ook leerlingen in beeld komen. Daarbij zorgen we er altijd voor dat leerlingen uitsluitend van achteren of onherkenbaar worden gefilmd. De beelden worden alleen intern gebruikt en na afloop vernietigd. PRIVACY EN GEGEVENSBESCHERMING 14
Lessentabel leerjaar 1 en 2 Basis-/ kaderberoepsgericht Kaderberoepsgericht en vmbo tl (Xtra) Basis-/ kaderberoepsgericht Kaderberoepsgericht en vmbo tl (Xtra) Leergebieden Leerjaar 1 Leerjaar 1 Leerjaar 2 Leerjaar 2 Nederlands 3 3 3 3 Engels 3 3 3 3 Duits 3 3 Wiskunde 3 3 3 3 Science 3 3 3 3 Mens en Maatschappij 4 4 4 4 Techniek 3 3 3 3 Koken/bakken 2 2 Muziek 1 1 Lichamelijke opvoeding 3 3 3 3 Praktische sectororientatie 3 3 Mentoruur/loopbaanbegeleiding 2* 2* 2* 2* Basisvaardigheden rekenen en taal 1 Cyber Skills 1 1 1 1 Talentklas 2 2 2 2 Totaal aantal uren 31* 30* 33* 33* Toelichting lessentabel: • De KTS biedt sinds schooljaar 2023-2024 heterogene klassen aan. Op onze website vindt u meer informatie hierover. • In de onderbouw bieden wij ook aan: themaweken, Girls’Day (leerjaar 1) en een beroepsoriëntatiedag (leerjaar 2). • Lesuitval wordt zoveel mogelijk opgevangen door invaldocenten van de KTS. • Vakanties en vrije dagen kunt u bekijken op onze website. ONDERWIJSTIJD *Het tweede mentoruur staat in het rooster, maar is facultatief. Dat wil zeggen: de mentor bepaalt wanneer een leerling dit uur volgt. 15
* Afhankelijk van het gekozen profiel ** De kosten voor de sportkleding worden ook in rekening gebracht bij leerlingen die instromen in een hoger leerjaar *** Vakkleding HBR wordt in leerjaar 3, voor de leerjaren 3 en 4, eenmalig aangeschaft bij een extern bedrijf: JB-bedrijfskleding/Determeyer. Het kledingpakket dient u zelf online te bestellen, en wordt persoonlijk eigendom. De kosten hiervoor zijn € 170. Het niet betalen van de ouderbijdrage leidt niet tot uitsluiting van activiteiten. De kosten voor categorie twee zijn verplicht en noodzakelijk voor het volgen van de lessen. Leerlingen uit leerjaren 1, 2 en 3 wordt gevraagd om via The Rent Company een Chromebook aan te schaffen (richtlijn aanschafprijs: € 12,50 per maand/4jaar). VRIJWILLIGE OUDERBIJDRAGE, LEVERING EN DIENSTEN HBR HBR PIE PIE BWI BWI TL* TL* Leerjaar 1 2 3 4 3 4 3 4 3 4 Ouderbijdrage per leerling waaronder excursies, musea, gastlessen, introductie- en projectdagen, vieringen, sportdagen en andere activiteiten € 125 € 125 € 125 € 125 € 125 € 125 € 125 € 125 € 125 € 125 The Rent Company Aanschaf chromebook via externe leverancier of bij eigen leverancier Werkweek € 160 € 160 € 160 € 160 Categorie 2 Vakkleding (+ bij profiel PIE gereedschap) *** € 65 € 65 € 40 € 40 Sportkleding** € 25 Totaal ouderbijdrage € 150 € 125 € 285 € 125 € 350 € 190 € 325 € 165 € 285 € 125 Er zijn vier soorten schoolkosten Categorie 1 Kosten voor school Het gaat om lesmateriaal dat een leerling in een specifiek jaar nodig heeft. Een aantal voorbeelden hiervan zijn: • leerboeken • werkboeken • project-boeken en tabellenboeken • BINAS. examentrainingen en examenbundels eigen leermateriaal van de school en bijbehorende cd's en dvd's en gelicenseerd digitaal lesmateriaal Categorie 2 Kosten voor ouders Het gaat hierbij om kosten voor voorgeschreven persoons- gebonden materiaal dat langer dan een jaar mee gaat. Een aantal voorbeelden hiervan zijn: atlas woordenboek • agenda • rekenmachine schrift, multomap, pennen en dergelijke gereedschap sportkleding • praktijkkleding Categorie 3 Scholen kunnen ouders vragen een laptop of tablet aan te schaffen. Als ouders dit niet doen, moet de school voor een volwaardig alternatief zorgen Het gaat hierbij om elektronische informatiedragers. Een aantal voorbeelden hiervan zijn: laptop/tablet. Categorie 4 Scholen kunnen ouders een vrijwillige ouderbijdrage vragen voor extra activiteiten. Als ouders deze bijdrage niet voldoen, dan mag de school een leerling niet uitsluiten van deelname en ook geen kosteloos alternatief bieden Het gaat hierbij om extra activiteiten buiten het verplichte onderwijsprogramma, georganiseerd door of onder verant- woordelijkheid van het bevoegd gezag. Alle activiteiten die direct verband houden met kerndoelen en toegang tot het onderwijs (art. 2.13 WVO 2020; art. 40 WPO en WEC), vallen niet onder het regels rondom de vrijwillige ouderbijdrage. Het gaat dan over de lessen zelf, maar ook over categorie 1 kosten die voor de school zijn. Schooljaar 2025-2026 16
Teylingen College KTS • Bouwen, Wonen en Interieur (BWI) • Horeca, Bakkerij en Recreatie (HBR) • Produceren, Installeren en Energie (PIE) Bankgegevens NL73 RABO 0366 041 142 (IBAN) RABONL2U (BIC-code) Stichting Fioretti Teylingen Postbus 200, 2215 ZL Voorhout Contactinformatie Alle medewerkers van de KTS zijn bereikbaar via het algemene telefoonnummer van de school: (0252) 46 18 00, of per e-mail: drielettercode@teylingen-college.nl Het beste tijdstip om te bellen is voor of na schooltijd of tijdens de pauzes. Vervoer De KTS is vanuit alle richtingen goed bereikbaar per fiets, dankzij de fietspaden langs de toegangswegen. Ook met het openbaar vervoer is de KTS goed te bereiken via diverse busdiensten. Voor de beste route naar de KTS met het openbaar vervoer kunt u terecht op 9292.nl. KTS bezoekadres Leidsevaart 4 2215 RE Voorhout T (0252) 46 18 00 E info_kts@teylingen-college.nl I www.teylingen-college.nl/KTS Algemeen postadres Postbus 200 2215 ZL Voorhout T (0252) 43 34 91 E secretariaat@stichtingfiorettiteylingen.nl I www.stichtingfiorettiteylingen.nl Directeur KTS Dennis Engelhart Adjunct-directeur Sebastiaan Baltes Volg ons via SOCIALE MEDIA Bekijk onze website WWW.TEYLINGEN-COLLEGE.NL/KTS De website van Teylingen College KTS biedt voor iedereen actuele informatie. Leerlingen, ouder(s)/verzorger(s) en medewerkers kunnen op de website terecht voor informatie, vragen of om de laatste nieuwtjes te bekijken. Zeer zeker een bezoekje waard! Facebook Teylingen College KTS Voorhout Instagram kts.teylingencollege YouTube Teylingen College KTS De KTS is onderdeel van Stichting Fioretti Teylingen. Weercodes KNMI • Bij code groen of code geel gaat het onderwijs op school gewoon door en verwachten we van medewerkers en leerlingen dat zij tijdig aanwezig zijn op school. • Bij code oranje maakt de KTS een inschatting in hoeverre medewerkers en leerlingen in staat zijn om naar school te komen en informeren wij over de keuze die gemaakt is. • Indien code rood wordt aangekondigd door het KNMI, zal de schoolleiding u op de hoogte stellen, en is de school op de betreffende dag gesloten en verzorgen medewerkers, waar mogelijk, onderwijs op afstand voor leerlingen.
www.teylingen-college.nlRkJQdWJsaXNoZXIy NzkyMjk=